Digiaika vaatii panostuksia

Digitaalisuus on ollut osa yhteiskuntaamme ja elämäämme jonkin aikaa, mutta nyt viime vuosina digitekniikka ja sen eri mahdollisuudet ja sen suomat sovellutukset ovat rynnistäneet viimeistäänkin jo sinne punamaalilla maalattuihin mummonmökkeihin, halusipa sitä tai ei.
Itse päätin ottaa niin sanotusti härkää sarvista ja ryhtyä opiskelemaan ja päivittämään digi osaamistani, niin tekniikan kuin myynnin ja markkinoinnin sektoreilta. Tekniikan puolelta vastaan tuli entuudestaan jonkin verran tuttuja asioita kuten vaikkapa Google analytics.

Innostuin opiskellessani jopa kirjoittamaan blogeja, joita luodessani törmäsin isosti paljon digitekniikan eri sovelluksiin. WordPress ohjelmassa, sivuston ulkoasun, julkaisun tai ulkoasuun liittyvien erilaisten vimpainten, asetusten ja ohjelmien käyttöä hyödyntääkseen on opeteltava tekniikkaa hyvin runsaasti. Kieltämättä kun antoi kirjoittamiselle käden se vei saman tien koko miehen.

Oppimista
Digimarkkinoinnin puolelta tuli vastaan useita asioita, joita en ollut tarvinnut ammatillisesti aiemmin. Olen työskennellyt vuosia B2B sektorilla myyntimiehenä mm elintarviketeollisuudessa, jossa tehtäviini kuului myös sisällön tuottaminen, mainos– ja markkinointi materiaalin luominen sekä konsultoinnit.
Digimarkkinointiin liittyvät opinnot avasivat uusia ikkunoita ajatusmaailmaani ja tapaani lähestyä asioita. Digimarkkinointi mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen ja kohtaamisen samanaikaisesti usealta eri suunnalta, erilaisilla tasoilla, ja ennen kaikkea asiakkaan omia mieltymyksiä myötäillen.

Se myös antaa markkinoinnille ja myyjille työkalut saada selville asiakkaan mahdolliset tarpeet, hankinnat ja jopa asiakkaan tulevaisuudessa eteen tulevat hankinnat ja tarpeet, ennen kuin he ovat itse tiedostaneet niitä ja sitä kautta olla auttamassa asiakasta heidän liiketoiminnoissaan.
Asia, josta olen hiukan huolissani, on joidenkin päättäjien asennoituminen ja asenteet digitekniikan tulemiseen. Vaikuttaa siltä, että ajoittain sitä vähätellään ja jopa demonisoidaan. Nyt jos koskaan tulisi yritysten ja yhteiskunnan panostaa runsaalla kädellä, suorastaan turbovaihteella ja isolla lompakolla digiosaamiseen, digitalisointiin ja itse digitekniikkaan.

Suomi
Suomi on siirtynyt koronan aiheuttaman etätyöjakson aikana kukon askeleen niin tiedonsiirron kuin digitekniikan puolella eteenpäin, mutta se tuskin riittää. Hyvin lähellä tulevaisuudessa on tulossa jyrkkä nousukausi, jolloin on syytä olla heti piikkipaikalla digi osaamisessa, muuten mahdollisuudet sen hyödyntämiseen valuvat kuin hiekka sormien välistä ja jäljelle jää vain roskat.

Tätä mahdollisuutta ei pidä hukata, Suomessa on huippuosaamista digitekniikassa, mutta nyt sitä pitäisi lisätä ja saada siirtymään osaamista kaikille käyttäjille ja ennen kaikkea yrityksille koska kohta maailma on taas avoin ja sitten mennään.

Iloista ja terveellistä kevättä kaikille.